Klantenservice uitbesteden of toch zelf doen?

Als bedrijf of organisatie kan je niet zonder een goede klantenservice. Het is het gezicht van jouw bedrijf en maken het dat klanten door goede ervaringen met de afdeling ook weer terugkomen. Andersom werkt het misschien nog wel sterker. Een slechte klantervaring zal er in veel gevallen voor zorgen dat deze niet snel meer zal terugkomen. Het is dus van cruciaal belang dat je de klantenservice goed inricht. De grote vraag hierbij is altijd of je klantenservice uitbesteden moet, of dat je het beter zelf kunt doen. Daarover meer in dit artikel.

Klantenservice uitbesteden zorgt voor flexibiliteit

Het idee dat je een klantenservice niet moet uitbesteden, vanwege de grotere betrokkenheid van interne medewerkers is al lang achterhaald. Outsourcing of co-sourcing is al jaren een model dat met veel succes wordt toegepast.

Het grote voordeel van klantenservice uitbesteden is dat je als bedrijf veel flexibeler wordt. Je kunt dit natuurlijk op verschillende manieren doen. Dit kan een complete ontzorging op het vlak van klantenservice zijn, maar ook een heel gerichte.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen de eerste lijn uit te besteden, of in de avonduren en weekenden gebruik te maken van externe capaciteit. Je kunt ook automatisch laten bijschakelen op drukke momenten. Dit gaat allemaal volledig automatisch en je hoeft hier niet naar om te kijken. Zo voorkom je dat jouw klanten in een lange wachtrij komen te staan.

Externe medewerkers worden zeer goed opgeleid voor hun werkzaamheden zijn zeer gemotiveerd en professioneel. Jouw klanten zullen er dan ook niets van merken dat zij door een derde partij te woord worden gestaan. Dit hoeft niet alleen in het Nederlands te zijn, maar kan natuurlijk in verschillende talen.

Een externe partij zal de beschikking over een complete infrastructuur hebben. Hierbij gaat hierbij niet alleen om de telefoondiensten, ook het beheer van jouw e-mail of chatboxen. Heb jij een registratiesysteem voor het vastleggen van tickets, dan zal jouw outsourcingpartner dit gebruiken voor de registratie. Als vanzelfsprekend zal je ook regelmatig overzichtelijke rapportages krijgen aangeleverd over hoe vaak, wanneer en waarover klanten contact opnemen.

Aan de hand van deze rapportages kan je weer gaan bekijken op welke wijze processen kunnen worden verbeterd, zodat het aantal calls zal gaan afnemen en de kosten dus zullen gaan dalen en de klanttevredenheid nog verder toeneemt. Dat moet namelijk het uiteindelijke doel zijn.

Klantenservice uitbesteden bij een webshop

Bij een webshop krijg je vaak te maken met veel vragen. Wanneer komt de bestelling, hoe kan men retourneren of hoe werkt een product? Allemaal vragen waar een klantenservice op in kan spelen. Een goede beleving voor de klant zorgt altijd weer voor meer verkopen. Klantenservice loont dus zeker.

Uitbesteden zonder zorgen

Wil je meer weten over de mogelijkheden om je klantenservice uit te besteden, moet je zeker eens een kijkje nemen op byteleaders.nl. Hier lees je alles op welke wijze zij je totaal kunnen ontzorgen op het vlak van klantenservice en het transparante kostenmodel wat zij hanteren. Je hebt de keuze om per gesprek of per uur te betalen. Samen met jou gaan ze werken aan de doelstelling om de klantservice om te vormen van een kostenpost naar een investering in jouw bedrijf en de klanttevredenheid naar een nog hoger niveau te brengen. Een vast contactpersoon zorgt voor een persoonlijke benadering en korte lijnen.