Wat valt er onder fulfilment?

Fulfilment is een logistieke term. Fulfilment is Engels voor vervulling, uitvoering en volbrenging. Het gaat hier om orderafhandeling. Door de grote opkomst van webwinkels, waarbij aan de fulfilment andere eisen worden gesteld, is de term e-fulfilment in gebruik geraakt. De snelheid waarmee orders worden afgehandeld, ligt bij e-fulfilment veel hoger dan bij fulfilment, en de omvang van een verzending is doorgaans kleiner. Daarom moet het transport anders worden ingericht. De aflevering geschiedt bij e-fulfilment bij de particulier die via een webwinkel de bestelling heeft geplaatst. Bij fulfilment is dat doorgaans niet het geval.

Fulfilment in meer detail

Bij fulfilment kunnen we de volgende taken onderscheiden:

  • Goederenontvangst: van leveranciers worden goederen ontvangen en die moeten gecontroleerd, geteld, ingeboekt en opgeslagen worden. Goederen met schade moeten worden teruggestuurd.
  • Goederenopslag: als er sprake is van veel verschillende producten, is het opslaan in een magazijn een complexe taak. De beschikbare opslagruimte dient zo goed mogelijk te worden benut. Goederen mogen tijdens de opslag niet onbruikbaar worden.
  • Voorraadbeheer: het is belangrijk om altijd te weten wat de voorraadsituatie is. De opdrachtgever van de fulfilment dienstverlener dient voldoende op de hoogte te worden gehouden, opdat tijdig kan worden besteld en er geen product wordt verkocht dat niet in voorraad is.
  • Informeren: de opdrachtgever dient afdoende te worden geïnformeerd. Niet alleen over de voorraadsituatie, maar ook onder meer welke bestellingen wanneer zijn afgeleverd en welke retourzendingen zijn ontvangen.
  • Klantenservice: de fulfilment dienstverlener dient voor de opdrachtgever goed bereikbaar te zijn. Dat kan zijn via email, whatsapp en natuurlijk per telefoon. Als het gaat om contact met de eindgebruiker over de afhandeling van diens bestellingen, zou de fulfilment dienstverlener dat voor zijn rekening kunnen nemen.
  • Orderverzameling: dit wordt ook orderpicking genoemd. De producten die onderdeel zijn van een bestelling worden verzameld, gecontroleerd en in het voorraadsysteem afgeboekt. Efficiëntie en snelheid zijn belangrijk, zeker bij e-fulfilment.
  • Verpakken: de producten dienen te worden verpakt op de manier zoals die met de opdrachtgever is afgesproken. Wellicht wil een opdrachtgever zich middels de verpakking onderscheiden van concurrenten.
  • Verzending: met name bij e-fulfilment zijn de pakketten doorgaans klein. De verzending gebeurt dan middels post- en pakketbezorgers. Bij de invulling van de verzending moet rekening worden gehouden met de ordergroottes en de gewenste snelheid.
  • Afhandeling van retourzendingen: de retourzendingen moeten geregistreerd, gecontroleerd en verwerkt worden. En de opdrachtgever dient daarover natuurlijk te worden geïnformeerd.