De voordelen van een B2B portaal

Een klantenportaal gaat je helpen om meer service te verlenen naar je klanten, maar ook om processen binnen jouw bedrijf te optimaliseren. Als eenmaal het besluit genomen is dat je een portaal wilt laten bouwen, sta je voor een nieuwe en vrij lastige keuze. Want welk portaal heb je dan nodig? Ga je voor het B2C klantenportaal, een dealerportal of een selfservice portal? Welk portaal je kiest is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Zogenaamde B2B portalen zijn voor jouw klanten en leveranciers geschikt zodat ze in hun eigen omgeving informatie kunnen inzien en bestelling kunnen plaatsen en opvolgen. In onze blog leggen we uit wat de voordelen van een B2B portaal zijn.

B2B portaal om partners beter te faciliteren

Een B2B portaal bouw je vooral om jouw partners beter te kunnen faciliteren. Voor een partner is het frustrerend dat ze net na sluitingstijd niet even een spoedbestelling kunnen plaatsen, maar met een portaal los je dat probleem op! Je bent 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Je partners kunnen in hun eigen omgeving inloggen en verschillende handelingen verrichten. Zoals het plaatsen van een bestelling. Ook nog eens tegen de korting die je met jouw klant hebt afgesproken. Maar in het portaal kunnen ze veel meer. Zoals het downloaden van facturen en prijslijsten en het aanmelden van een retour. Een dergelijk portaal is dan ook een stuk service dat je verleent.

Je hebt minder personeel nodig

Nu moet je niet direct gaan snijden in het personeelsbestand, want je wilt immers ook groeien. Het is toch fijn dat je jouw medewerkers anders kunt inzetten, omdat er met de komst van een B2B portaal veel zaken zijn geautomatiseerd. Binnendienst medewerkers hoeven niet meer handmatig orders in te voeren of prijslijsten aan te maken, maar kunnen hun tijd bijvoorbeeld wel veel beter besteden aan het inventariseren van klanten en acquisitie. Voor een speciale klant kun je altijd nog wat handmatige werkzaamheden verrichten, maar de massa kun je het beste automatiseren om tijd en dus ook geld te besparen.

Geen vervelende discussies meer

Een afspraak die niet gedocumenteerd is, een prijslijst die niet klopt of een korting die niet is berekend. Het leveren stuk voor stuk vervelende discussies op en dat kun je voorkomen met een B2B portaal. In het portaal kun je heel eenvoudig condities en andere afspraken vastleggen. Van jaarafspraken tot aan speciale deals en van bijzondere voorwaarden tot aan de targets die je met een klant bent overeengekomen. Zo heeft iedereen zicht op wat de afspraken zijn en daar is dan ook geen speld meer tussen te krijgen.

Minder operationele kosten met een B2B portaal

Je hebt ook een stuk minder operationele kosten als je een B2B portaal laat bouwen. Medewerkers zijn vaak met één account druk in de weer om alles goed te regelen, maar door processen te automatiseren is dat niet meer nodig. Dat scheelt tijd en dus geld. Zo hoeft bijvoorbeeld een administratief medewerker geen facturen meer te mailen als een partner erom vraagt en de klantenservice hoeft geen vragen meer over verwachte levertijden te beantwoorden. Alle informatie is voor de klant in het door Hybrit.nl portaal gemaakt te vinden.