Je sociale media analyseren

Wanneer je je sociale media wilt analyseren is het belangrijk om vier belangrijke indicatoren te onthouden. Deze indicatoren worden ook wel KPI’s genoemd. Dit staat voor kritieke prestatie indicatoren. Deze geven in het kort een goed overzicht over jouw successen en (niet-) behaalde doelstellingen. Hieronder zullen deze indicatoren kort uitgelegd worden zodat jij een goed idee hebt hoe je een analyse kan en moet maken van jouw sociale media kanalen. Uit deze social media analyse kun je namelijk goed zien welke indicatoren nog verbeterpunten hebben en welke indicatoren juist al ontzettend goed ontwikkeld zijn.

Jouw bereik en de engagement

De indicator bereik is eigenlijk ontzettend makkelijk uit te leggen. Deze indicator focust zich op jouw bereik met jouw verschillende kanalen. Denk hierbij aan de likes die krijgt bij posts, de volgers, abonnees maar ook naar de percentages dat jouw posts gedeeld zijn bijvoorbeeld. Door deze gegevens bij te houden, kun je snel en gemakkelijk zien of jouw bedrijf gegroeid is qua bereik. De volgende indicator is engagement. Met deze indicator wordt er vooral gekeken naar de betrokkenheid van jouw doelgroep. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid clicks, views en downloads bijvoorbeeld. Het is belangrijk dat je wel consequent blijft wanneer je deze indicator bekijkt over de jaren heen.

Jouw sentiment en conversie

De derde indicator die belangrijk is om te meten is de indicator sentiment. Dit gaat vooral over de doelgroep zelf. Want je hebt dus met de andere twee indicatoren gemeten hoe jouw doelgroep reageert door likes, reacties, abonneren en doorsturen bijvoorbeeld maar in hoeverre vindt jouw doelgroep deze content ook echt leuk? Hierbij moet er worden gekeken naar zowel de positieve interactie als de negatieve interactie. DIt moet je als bedrijf zelf beoordelen. De vierde indicator is conversie. Conversie gaat vooral over de aantal mensen die via een advertentie naar jouw specifieke link worden gestuurd en of zei dan ook producten kopen. Met al deze indicatoren kun je dus een goed overzicht krijgen en een mooie social media analyse schrijven.